KATA BILANGAN
1. Perkataan yang digunakan untuk menyatakan banyak atau bilangan
sesuatu.
2. Kata bilangan ada tujuh jenis, iaitu:
Jenis Kata Bilangan
|
contohnya
|
kata
bilangan tentu
|
satu,
dua, tiga, dan seterusnya
|
kata
bilangan talk tentu
|
beberapa,
segala, seluruh, sekalian, setengah-
setengah,
dan sebagainya
|
kata
bilangan pecahan
|
suku,
setengah, separuh, tiga suku, dan sebagainya
|
kata
bilangan pisahan
|
setiap
dan tiap-tiap
|
kata
bilangan himpunan
|
kedua-dua,
ketiga-tiga, berpuluh-puluh, berminggu-minggu, berbulan-bulan, ribuan, dan
sebagainya
|
kata
bilangan tingkat
|
pertama,
kedua, ketiga, dan seterusnya
|
kata
bilangan tanya
|
Berapa
|
Jenis Kata Bilangan
|
contoh
|
Kata
bilangan himpunan
1.
Menunjukkan bilangan yang tertentu.
2.
Boleh diikuti dengan penjodoh bilangan.
3.
Menunjukkan sesuatu bilangan secara himpunan.
|
1.
satu,dua tiga, sepuluh
2. Dua
ekor kambing.
3.
keempat-empat, berpuluh-puluh, berjuta-juta, berabad-abad
4.
Kebun Pak Abu menghasilkan berbakul-bakul durian setiap tahun.
|
Kata
bilangan tak tentu
1.
Menunjukan bilangan yang tidak tentu.
|
1.
segala, semua, para, beberapa, seluruh
2.
Segala maklumat akan dikumpulkan.
|
Kata
bilangan tingkat
1.
menunjukkan giliran atau urutan dalam sesuatu jumlah.
|
1.
pertama, kedua, ketiga
2. Abu
mendapat tempat ketiga sahaja dalam peraduan melukis.
|
Kata
bilangan pecahan
1.
Menunjukkan bilangan berbentuk pecahan.
|
1.
setengah. sepertiga, dua pertiga, seratus peratus
2.
Hanya sepertiga ibu bapa murid Tahun Enam yang hadir ke majlis itu.
|
Kata
bilangan pisahan
|
1.
Masing-masing, tiap-tiap, setiap
2.
Setiap orang dikehendaki membayar yuran sekolah dengan segera.
|
KATA TANYA
1. Kata tanya ialah perkataan yang digunakan untuk menanyakan
sesuatu.
2.Kata tanya adalah kata atau perkataan yang digunakan untuk
membentuk ayat-ayat tanya.
3. Kata tanya mesti diikuti oleh partikel ‘kah’ apabila digunakan
di awal ayat tanya.
4. Kata tanya boleh wujud di awal, di akhir atau di tengah ayat
5. Partikel ‘kah’ tidak diperlukan jika kata tanya terletak pada
akhir ayat.
contoh
a. Apakah benda itu ?
b. Buku siapakah ini ?
kenapa
|
Kenapakah
Ahmad gagal dalam ujian itu ?
|
bila
|
Bilakah
awak akan memulangkan buku saya ?
|
siapa
|
Engkau
ini siapa ?
|
mengapa
|
Mengapakah
baju awak ini basah ?
|
apa
|
Apakah
nama binatang itu ?
|
bagaimana
|
Bagaimanakah
rupa hantu ?
|
berapa
|
Di
dalam kelas itu ada berapa orang murid lelaki ?
|
mana
|
Nelayan
itu dari mana ?
|
KATA HUBUNG
1. Kata hubung ialah
perkataan yang digunakan untuk menggabungkan
· perkataan dengan
perkataan
· rangkai kata dengan
rangkai kata
· ayat dengan ayat.
2. Kata hubung terbahagi kepada tiga,iaitu:
(a) (a) kata hubung
gabungan,
(b) (b) kata hubung
pancangan,
(c) (c) kata hubung
berpasangan.
(d)
3. Contoh kata hubung tunggal dan kata hubung berpasangan serta
penggunaannya adalah seperti yang berikut:
Kata Hubung Tunggal
Contoh
|
Ayat
Contoh
|
agar
|
Saya
berharap agar kamu dapat menghubungi dia segera.
|
apabila
|
Mukanya
pucat apabila disoal.
|
atau
|
Awak
boleh menaiki bas atau teksi untuk ke sana.
|
bahawa
|
Kami
yakin bahawa yang dikatakannya itu benar.
|
dan
|
Leela
dan Siu Lan berjiran.
|
hingga
|
Ayah
dan kawannya berbual hingga larut malam.
|
Jika
|
Saya berpayung jika hujan.
|
Jikalau
|
Jikalau
saya kaya, saya akan membina rumah kebajikan.
|
kecuali
|
Semua
murid Nadir kecuali Gopal.
|
kerana
|
Aini
menangis kerana terlalu sedih.
|
lalu
|
Burung
itu terbang lalu hinggap di dahan pohon.
|
manakala
|
Baju
Karim bersih manakala baju adiknya kotor.
|
sambil
|
Zalifah
bernyanyi sambil menari.
|
serta
|
Zahid
serta abangnya menonton wayang.
|
semenjak
|
Saya
berkawan dengannya semenjak kecil.
|
sementara
|
Berusahalah
sekuat mungkin sementara badan masih sihat.
|
sungguhpun
|
Sungguhpun
buta, orang Itu mampu berdikari.
|
supaya
|
Belajarlah
bersungguh‑sungguh supaya pandai.
|
walaupun
|
Walaupun
letih, diselesaikannya jugs kerja ItU.
|
tetapi
|
Badannya
besar tetapi penakut.
|
Kata Hubung Berpasangan
Contoh
|
Ayat
Contoh
|
Baik -
mahupun
|
Baik
lelaki mahupun perempUan lama‑sama bergotong‑ r0y0ng membersihkan balai rays
itu.
|
Baik-
baik
|
Baik
Daud balk adiknya sama‑sama pintar.
|
bukan
sahaja malah
|
Fuad
bukan sahaja nakal malah suka ponteng sekolah.
|
entah entah
|
Jangan
lekas percaya akan janjinya, entah betul entah tidak.
|
Jangan
– pun
|
Jangankan
sepuluh ringgit, seringgit pun dia tak ada.
|
Kian –
kian
|
Kian
lama kian banyak orang yang ke sana.
|
Sama
ada – ataupun
|
Guru
Besar meminta sama ada bapa ataupun ibu murid hadir ke Sekolah.
|
sedangkan...inikan
pula
|
Sedangkan
Gunung Kinabalu terdaki olehnya inikan pula
Bukit
Larut.
|
semakin...semakin
|
Encik
Husin semakin kaya semakin pemurah.
|
sungguhpun...tetapi
|
Sungguhpun
badannya gemuk tetapi dia kuat berlari.
|
walaupun...namun
|
Walaupun
cacat namun Guan rajin berusaha.
|
2. Contoh kata hubung dalam bentuk Akar
Dan
|
hingga
|
Lalu
|
ketika
|
Dengan
|
yang
|
tetapi
|
jika
|
Kerana
|
serta
|
kalau
|
kemudian
|
demikian
|
walhal
|
walau
|
agar
|
atau
|
demi
|
supaya
|
3. Contoh kata hubung dalam bentuk terbitan.
semasa
|
sementara
|
seharusnya
|
andaikata
|
semoga
|
seketika
|
sebaliknya
|
sedangkan
|
setelah
|
sesungguhnya
|
walaupun
|
itupun
|
sewaktu
|
seandainya
|
meskipun
|
sekali[un
|
mudah-mudahan
|
moga-moga
|
jikalau
|
bagaimanapun
|
padahal
|
contoh ayat
1. menggabungkan dua ayat
Azhar dan Malek pergi ke Pulau Pinag.
2. Menggabungkan dua rangkai kata
Kita boleh pergi ke Mekah dengan kapal terbang atau kapal laut.
3. Menggabungkan ayat-ayat
Negara itu mengeluarkan hasil galian yang banyak tetapi rakyatnya
masih miskin dan menderita.
KATA SERU
1. Kata seru adalah
kata yang menyatakan perasaan seseorang seperti sakit, marah, terkejut, hairan,
sindiran, sedih, takut, terperanjat, hiba, dan sebagainya.
2. Cara penggunaannya
disesuaikan dengan intonasi pengucapan iaitu dengan nada meninggi atau menurun.
3. Kata seru digunakan
untuk membentuk ayat seruan.
4. Contoh kata seru,
penggunaannya, serta ayat contoh adalah seperti yang berikut.
Kata Seru
|
Penggunaannya
|
Ayat Contoh
|
aduh
|
untuk menyatakan
perasaan
sakit dan kagum
|
1. Aduh, sakitnya tanganku!
2. Aduh, besarnya rumahmu!
|
aduhai
|
untuk menyatakan perasaan sedih
|
Aduhai, malang sungguh nasibku!
|
ah
|
untuk menyatakan tidak setuju
atau menolak sesuatu
|
1. Ah, says tetap tidak mengaku
bersalah!
2. Ah, alasan itu tidak dapat
kuterima!
|
amboi/wah
|
untuk menyatakan perasaan
hairan atau kagum
|
1. Amboi, mahal betul kereta itu!
2. Wah, berani betul budak itu!
|
cis/cih
|
untuk menyatakan perasaan
marsh dan bend
|
1. Cis, berani dia menentangku!
2. Cih, mereka tidak kenal siapa Ad
|
eh
|
untuk menyatakan perasaan
hairan atau terkejut
|
1. Eh, kamu sudah sampai!
2. Eh, tadi dia ads di sini!
|
hai
|
untuk menegur seseorang
atau menarik perhatian
|
1. Hai, diamlah sikit!
2. Hai, sudah lama kits tidak
bertemu!
|
Contoh lain kata seru dan ayat
Kata Seru
|
maksud
|
Contoh ayat
|
wahai
|
menyatakan
perasaan sayang atau merayu
|
Wahai
adik ku sayang !
|
amboi
|
menunjukkan
perasaan kagum
|
Amboi,
tingginya bangunan KLCC ini !
|
hai
|
Hai,
ke mana kamu menghilang selama ini !
|
|
nah
|
Nah,
terimalah habuanmu !
|
|
aduh
|
perasaan
sakit
|
Aduh,
sakitnya tanganku ini !
|
wah
|
perasaan
hairan
|
Wan,
cantiknya merak ini !
|
ceh
|
Ceh,
usah membantah kata-kataku ini !
|
|
bedebah
|
marah
|
Bedebah,
berani engkau berkata begitu kepadaku !
|
cis
|
marah
atau jijik
|
Cis,
awak rupanya yang menjadi batu api !
|
oh
|
terkejut
hairan, gembira atau mengharap
|
Oh,
itu rupanya rumah kamu !
Oh,
Tuhan, ampunilah dosa-dosaku !
|
eh
|
hairan
|
Eh,
bila ia terjadi !
|
syabas
|
gembira,
puas, memuji atau ucap tahniah
|
Syabas,
awak berjaya juga akhirnya !
|
alahai
|
menghina
|
Alahai,
itu pun awak tak boleh buat !
|
alamak
|
terkejut
|
Alamak,
sudah pukul 8.00 pagi !
|
ha
|
hairan
|
Ha,
budak itu yang menang !
|
Ya-Allah
|
terkejut
|
Ya-Allah,
apa akan berlaku nanti !
|
Masya-
Allah
|
hairan
atau marah
|
Masya-Allah,
sanggup dia melakukan perbuatan biadap itu !
|
KATA GANDA
1. Kata Gandaan ialah
satu proses pengulangan perkataan.
2. Kata ganda ialah
kata yang terbentuk daripada kata yang digandakan sama ada sebahagian atau seluruhnya.
3. Proses pengulangan
ini berlaku pada seluruh perkataan ataupun pada bahagian-bahagian tertentu
dalam perkataan tersebut.
Kata ganda terdiri daripada:
(a) kata ganda seluruh;
(b) kata ganda semu;
(c) kata ganda separa;
(d) kata ganda bersajak atau berima;
(e) kata ganda berimbuhan.
3. Terdapat empat jenis kata Gandaan iaitu :
a. Gandaan Seluruh Kata
b. Gandaan Separa / Separuh
c. Gandaan Berirama
d. Gandaan Menyaling
Gandaan Seluruh Kata
1. Gandaan berlaku pada
seluruh perkataan tersebut tanpa ada perubahan.
1. Kata ganda seluruh ialah kata dasar yang digandakan seluruhnya.
2. Kata ganda seluruh mesti diberi tanda sempang (‑).
3. Kata ganda seluruh terdiri daripada kata nama, kata adjektif, kata
kerja, Jan kata keterangan.
2.
Contoh :
Gandaan kata nama
|
Gandaan Kata kerja
|
Gandaan Adjektif /sifat
|
buku-buku
lembu-lembu
murid-murid
kawan-kawan
|
baring-baring
pandang-pandang
jalan-jalan
usik-usik
|
manis-manis
besar-besar
awal-awal
bulat-bulat
|
alat-alat, awal-awal ,balk-balk, benar-benar, besar-besar,
budak-budak, cacing-cacing ,cepat-cepat,
kereta-kereta ,lazat-lazat,dan lain-lain.
1. Kata ganda ialah kata yang terbentuk daripada kata yang
digandakan
samaada sebahagian atau seluruhnya.
2. Kata ganda terdiri daripada:
(a) kata ganda seluruh;
(b) kata ganda semu;
(c) kata ganda separa;
(d) kata ganda bersajak atau berima;
(e) kata ganda berimbuhan.
1 Kata Ganda Seluruh
1. Kata ganda seluruh ialah kata dasar yang digandakan seluruhnya.
2. Kata ganda seluruh mesti diberi tanda sempang (‑).
3. Kata ganda seluruh terdiri daripada kata nama, kata adjektif, kata
kerja, dan kata keterangan.
Senarai Kata Ganda Seluruh
alat-alat,
awal-awal,
benar-benar,
besar-besar,
budak-budak,
cacing-‑cacing , dan lain-lain
2 Kata Ganda Semu
1. Kata ganda semu ialah kata ganda yang terbentuk daripada kata yang
digandakan seluruhnya dan diberi tanda sempang.
Kata ganda semu mempunyai makna yang khusus.
3. Kata ganda semu terdiri daripada kata name.
Senarai Kata Ganda Semu
kuda-kuda,
kupu-kupu,
kura-kura,
labah-labah,
layang-layang,
oleh-oleh,
onde-onde, dan lain-lain
3 Kata Ganda Separa
1. Kata ganda separa terbentuk apabila sebahagian daripada kata saja
yang digandakan.
Senarai Kata Ganda Bersajak/Berima
2. Semua kata ganda separa terdiri daripada kata nama.
Senarai Kata Ganda Separa
bebawang
bebenang
bebudak
cecair
dedalu
dedaun
dedawai
gegendang
geguli
jejari
jejarum jejentik kekabu kekisi
kekunci kekuda lelaki
lelangit
lelayang pepejal pepijat pepenjur u rerambut sesiku sesungut
tetamu tetangga
4 Kata Ganda Bersajak/Berima
1. Kata ganda bersajak atau berima ialah kata ganda yang mengalami
persamaan atau penyesuaian bunyi (rima) di pangkal, di hujung, atau seluruhnya
apabila digandakan.
Contohnya:
(a) persamaan bunyi di pangkal: lalu-lalang, beli-belah,
dentam-dentum, dan sebagainya.
persamaan bunyi di hujung:
karut-marut, cerai-berai, calar-balar, dan sebagainya.
penyesuaian bunyi seluruhnya: compang-camping, dolak-dalik,
huyung-hayang, dan sebagainya.
Persamaan Bunyi
di Pangkal
|
Persamaan Bunyi
di Hujung
|
Penyesuaian Bunyi
Seluruhnya
|
batu-batan
|
anak-pinak
|
bolak-batik
|
beli-belah
|
calar-balar
|
compang-camping
|
bengkang-bengkok
|
cerai-berai
|
dolak-dalik
|
corat-coret
|
comot-momot
|
gopoh-gapah
|
degap-degup
|
gotong-royong
|
gunung-ganang
|
dentam-dentum
|
karut-marut
|
haru-biru
|
desas-Jesus
|
kaya-raya
|
huru-hara
|
gembar-gembur
|
kuih-muih
|
huyung-hayang
|
gerak-geri
|
pindah-randah
|
kacau-bilau
|
Gandaan Separa Separuh
1. Gandaan separa dibina dengan cara memendekkan atau
menyingkirkan bahagian perkataan asalnya.
2. Hanya diambil hujung perkataan itu.
Contohnya :
lelaki
|
bebola
|
lelabah
|
Pepohon
|
jejari
|
kekuda
|
jejentik
|
kekabu
|
Dedaun
|
kekisi
|
Gandaan Berirama
1. Gandaan Berirama dibina dengan menambahkan perkataan yang lain
bunyinya kepada perkataan asal.
2. Berlaku perubahan ejaan dan bunyi perkataan asalnya.
Contoh :
lauk-pauk
|
batu-bata
|
saudara-mara
|
bukit-bukau
|
kacau-bilau
|
tunggang-langgang
|
tanah-tanih
|
semak-samun
|
bengkang-bengkok
|
gelap-gelita
|
Gandaan Menyalin
1. Gandaan Menyalin dibina dengan mengekalkan kata dasarnya tetapi
diikuti dengan kata berimbuhan.
2. Perkataan keduanya ditambah me ( N )
contoh :
tahu-menahu
|
tolong-menolong
|
jahit-menjahit
|
tarik-menarik
|
kejar-mengejar
|
sulam-menyulam
|
tawar-menawar
|
kata-mengata
|
sepak-menyepak
|
karang-mengarang
|
tari-menari
|
tangis-menangis
|
rampas-merampas
|
tumbuk-menumbuk
|
simpan-menyimpan
|
KATA KERJA
Kata kerja terbahagi kepada :
A. Kata Kerja Transitif ( Perbuatan Melampau )
B. Kata Kerja Tak Transitif ( Perbuatan tidak Melampau )
A. Kata Kerja Transitif
1. Kata Kerja Transitf ialah segala perbuatan yang dilakukan oleh
pembuatnya kepada benda lain.Benda yang kena oleh perbuatan itu dipanggil
penyambut ( objek ).
2. Ayat ini mesti ada peyambutnya ( objek )
3. Kata kerja ini biasanya mempunyai imbuhan ‘me-‘ sama ada
sebagai awalan atau sebahagian daripada imbuhan contohnya mengambil,
mendermakan, membacakan, menduduki, mempersilakan.
1. Kata kerja transitif ialah kata kerja yang mesti disertai oleh
objek, iaitu kata nama. Contohnya: Atan mendengar radio.
‑ mendengar ialah kata kerja
transitif
‑ radio ialah objek (kata nama)
Kata kerja transitif menggunakan imbuhan men‑, men ...i, men
...kan, memper‑, memper...i, dan memper...kan. Contohnya:
Contoh ayat :
1. Kucing itu menangkap seekor burung.
2. perempuan itu menjual sayur.
3. Bapa sedang menulis surat.
Dalam ayat pertama Kucing ialah pembuat, menangkap ialah perbuatan
melampau dan seekor burung ialah benda yang kena buat atau penyambut.
Dalam ayat kedua Perempuan ialah pembuat, menjual ialah perbuatan
melampau dan sayur ialah benda yang kena buat atau penyambut.
Dalam ayat ketiga Bapa ialah pembuat, menulis ialah perbuatan
melampau dan surat ialah benda yang kena buat
atau penyambut.
(a) Pak Abu menjala ikan.
(b) Orang ramai diminta menjauhi kawasan itu.
(c) "Kita tidak harus membiarkan perkara ini berterusan,"
kata ketua kampung.
(d) Jangan suka memperdaya orang yang bodoh.
(e) Untuk memperbaiki mutu lakonan anda perlu selalu berlatih.
(f) Pihak polls mempertemukan ibu itu dengan anaknya.
Subjek ( pembuat )
|
Kata kerja transitif
|
penyambut ( Objek )
|
Dia
suka
|
membaca
|
buku
|
Jamilah
|
memukul
|
seekor
ular
|
Abidin
|
menjual
|
kuih-muih
|
Ramli
|
berjalan
|
ke
sekolah
|
Kereta
itu
|
melanggar
|
seekor
lembu
|
B. Kata Kerja Tak Transitif
Kata kerja tak transitif ialah segala perbuatan yang dilakukan oleh pembuat itu sendiri
kepada diri pembuat itu sendiri, tidak kepada benda atau orang lain. Oleh itu
ia tidak mempunyai penyambut.
Contohnya :
1. Mereka berjalan pada hari cuti.
2. Anjing itu sedang tidur.
3. Hujan turun dengan lebatnya semalam.
Dalam ayat pertama Mereka melakukan berjalan, tidak kepada benda
lain.
Dalam ayat kedua Anjing melakukan tidur, tidak kepada benda lain.
Dalam ayat ketiga Hujan melakukan turun, tidak kepada benda lain.
Subjek ( pembuat )
|
Kata kerja tak Transitif
|
keterangan
|
Kami
|
mandi
|
di
tasek itu.
|
Dia
|
senyum
|
semasa
berjalan
|
Saya
|
menyanyi
|
dengan
kuat
|
Hassan
|
berjalan
|
ke
sekolah
|
7.1 Kata Kerja Tak Transitif
1. Kata kerja tak transitif ialah kata kerja yang dapat berdiri
sendiri dalam ayat, yakni tidak memerlukan objek lagi.
2. Kata kerja tak transitif ada yang berbentuk asal dan ada yang
berimbuhan ber‑, men‑, ter‑, ber... an,
dan ber...kan. Contohnya: (a) Ravi belum datang lagi. (b) Murid‑murid
sedang belajar. (c) Sungai itu mengalir deras.
Peringatan
Tiap-tiap kata kerja tak transitif boleh dijadikan kata kerja
transitif dengan menambah ‘kan’ atau ‘ I’
di hujungnya.
Contoh ayat:
1. Mereka menjalankan jentera itu.
2. Emak sedang menidurkan adik.
3. Pekerja itu menurunkan barang-barang dari atas lori.
4. Halim mengikuti perbualan mereka.
5. Saya sudahi syarahan saya ini dengan ucapan salam.
7.3 Kata Kerja Pasif
1. Kata kerja pasif ialah kata kerja yang berasal daripada kata kerja
transitif tetapi yang tidak berawalan men‑. Contohnya: angkat, atasi, berikan,
percepat, pelajari, persilakan, dan sebagainya.
2. Ada tiga jenis kata kerja pasif. (a) kata kerja pasif diri pertama
(b) kata kerja pasif diri kedua (c) kata kerja pasif diri ketiga
3. Kata kerja pasif diri pertama ialah kata kerja pasif yang
berimbuhan ku‑. Contohnya: kuangkat, kuatasi, kuberikan, kupercepat,
kupelajari, dan kupersilakan.
4. Kata kerja pasif diri kedua ialah yang berimbuhan kau‑. Contohnya:
kauangkat, kauatasi, kauberikan, kaupercepat, kaupelajari, dan kaupersilakan.
5 Kata kerja pasif diri ketiga ialah yang berimbuhan di‑. Contohnya:
diangkat, diatasi, diberikan, dipercepat, dipelajari, dan dipersilakan
Baca nota tentang Penjodoh Bilangan di bawah dan jawab soalan yang diberi.
NOTA: PENJODOH BILANGAN
1. Penjodoh bilangan ialah kata yang digunakan bersama-sama dengan
kata bilangan.
kata bilangan.
2. Penjodoh bilangan digunakan untuk menentulkan sesuatu benda
mengikut bentuk, rupa, saiz, dan sebagainya.
mengikut bentuk, rupa, saiz, dan sebagainya.
3. Yang berikut ialah beberapa contoh penjodoh bilangan serta
penggunaannya.
penggunaannya.
Penjodoh Bilangan
|
Penggunaan
|
baris
|
Untuk benda yang bersusun atau orang yang beratur seperti kedai, pokok, orang dan sebagainya
|
batang
|
Untuk benda yang panjang seperti kayu, pokok, sungai, pen, dan sebagainya
|
biji
|
Untuk benda yang kecil-kecil seperti telur, manik, buah-buahan, dan sebagainya
|
cucuk
|
Untuk benda-benda yang dicucuk seperti sate, buah-buahan, dan sebagainya
|
das
|
Untuk bunyi tembakan senapang atau meriam
|
ekor
|
Untuk haiwan sepeti kucing, monyet, lembu, dan sebagainya
|
gugus
|
Untuk pulau atau buah-buahan seperti anggur, rambutan, dan sebagainya
|
ikat
|
Untuk benda-benda yang diikat seperti kayau, buah-buahan, sayur-sayuran, dan sebagainya
|
jambak
|
Untuk benda yang dalam bentuk karangan atau berangkai-rangkai seperi bunga, anak kunci, buah-buahan, dan sebagainya
|
keping
|
Untuk benda yang nipis dan pipih seperti roti, papan, gambar, dan sebagainya
|
ketul
|
Untuk benda-benda yang berketul dan padu seperti batu, ais, arang, dan sebagainya
|
laras
|
Untuk senjata api seperti senapang, meriam, dan sebagainya
|
lembar
|
Untuk benda yang panjang dan halus seperti benang, tali, dan sebagainya
|
pasang
|
Untuk benda-benda yang berpasangan seperti baju, anting-anting, kasut, dan sebagainya
|
sikat
|
Untuk pisang
|
ulas
|
Untuk isi buah seperti durian, cempedak, nangka, dan sebagainya
|
utas
|
Untuk benda yang panjang dan dapat digulung seperti rantai, dawai, tali, dan sebagainya
|
Tip
Contoh Kesalahan Dalam Penggunaan Penjodoh Bilangan:
1. (a) Setiap orang peserta dikehendaki mematuhi
peraturan yang telah ditetapkan. (salah)
(b) Setiap peserta dikehendaki mematuhi
peraturan yang telah ditetapkan. (betul)
Penjelasan : Ada kalanya penjodoh bilangan tidak
digunakan bersama-sama dengan kata bilangan.
|
2. (a) Encik Ikmal telah memberikan sebuah pendapat
yang bernas. (salah)
(b) Encik Ikmal telah memberikan pendapat yang
bernas. (betul)
Penjelasan : Penjodoh bilangan tidak diperlukan
untuk menghitung kata nama abstrak. |
3. (a) Ayu memetik sejambak bunga lalu disematkan
di rambutnya. (salah)
(b) Ayu memetik sekuntum bunga lalu disematkan di rambutnya. (betul)
Penjelasan : Penjodoh bilangan perlu digunakan
bersesuaian dengan konteks ayat.
|
Pilih jawapan yang paling sesuai untuk mengisi tempat kosong dalam ayat-ayat berikut.
1 Untuk memagari kebunnya, Pak Cik Rashid telah membeli beratus-ratus
__________ kawat berduri.
A utas
B gulung
C gelung
D bidang
2 __________ bunga kenanga terselit pada sanggul Sofia
A Sejambak
B Sekuntum
C Sejambangan
D Sebatang
3 Sapu tangan itu dijahit dengan se __________ benang.
A utas
B untai
C gulung
D lembar
4 "Masukkan se __________ garam ke dalam lauk itu," kata Mak Cik Salmah kepada Jamilah.
A cuit
B cubit
C colet
D genggam
5 __________ awan mendung berarak ditiup angin ke arah utara.
A Segugus
B Sekelompok
C Sehamparan
D Sekumpulan
6 Beberapa __________ pulau yang indah terdapat di Phuket, Thailand.
A kelompok
B tompok
C buah
D biji
7 Se __________ kata pun tidak tertulis walaupun sudah dua jam dia menghadap meja tulisnya.
A patah
B potong
C cebis
D untai
8 Ayah membeli dua __________ durian di pasar.
A biji
B ulas
C buah
D buku
9 Kakak menggunakan se __________ kain sebagai pembalut luka pada jarinya.
A cebis
B bentuk
C lembar
D cucuk
10 Polis melepaskan lima __________ tembakan ke arah perompak itu.
A butir
B das
C biji
D pucuk
11 Buku itu berharga dua belas ringgit se __________ .
A papan
B keping
C naskhah
D rangkap
12 Beliau memulakan ucapannya dengan se __________ pantun.
A baris
B patah
C rangkap
D buah
Soalan 13 Berdasarkan Gambar 1.
Gambar 1
13 Ayah membeli beberapa __________ petai di gerai itu.
A gelung
B papan
C mata
D biji
14 Beberapa __________ rokok bertaburan di lantai.
A puntung
B berkas
C kotak
D pucuk
15 Mazirah membeli sebatang tebu dan memotongnya agar setiap adiknya
mendapat __________ .
A sebiji
B seruas
C sehiris
D seketul
16 Pak Cik Yusof mempunyai beberapa __________ rumah sewa di Kampung Sungai Kota.
A pintu
B papan
C bidang
D rangkai
17 Pemuda itu telah menjumpai __________ kunci sewaktu dalam perjalanan ke perhentian bas.
A seutas
B sebilah
C sejambak
D serumpun
Soalan 18 Berdasarkan Gambar 2
Gambar 2
18 Beberapa __________ mutiara diletakkan pada kalung emas itu untuk
mencantikkannya.
A ulas
B butir
C keping
D potong
19 Ayah memasukkan __________ filem ke dalam kameranya.
A segulung
B segelung
C sekajang
D sebuah
20 Pemuda itu membeli __________ surat khabar mingguan di kedai Ali.
A sekeping
B selembar
C senaskhah
D sehelai
21 "Tolong belikan saya se __________ pisang dan se __________ rambutan di gerai buah-buahan itu," pesan ibu kepada ayah.
A biji ... buah
B sisir ... ikat
C tandan ... gugus
D sikat.....longgok
22 "Letakkan lima __________ mangkuk dan beberapa __________ camca di atas meja itu," kata Chef Wan kepada pembantunya.
A biji ... batang
B buah ... batang
C bekas ... bilah
D butir ... bilah
23 Maimun menggubah dua __________ bunga mawar. Kemudian, dia
meletakkannya di atas se __________ almari.
A kuntum ... biji
B bakul ... buah
C jambak ... deret
D jambangan ... buah
24 Pak Cik Aziz ke hutan dengan membawa __________ parang dan
__________ tali untuk mencari rotan.
A sebentuk ... selembar
B sebatang ... segelung
C selaras ... segulung
D sebilah ... seutas
25 Naemah mengambil __________ isi ikan terubuk bakar yang masih panas itu.
A seekor
B secubit
C seketul
D segenggam
26 Ayah membelikan adik __________ langsat dan __________ rambutan.
A segugus ... setangkai
B segugus ... seikat
C sebiji ... selonggok
D setangkai ... segugus
27 Atikah menghadiahi gurunya __________ bunga dan __________ pena.
A sekuntum ..... sebilah
B sejambangan ..... seberkas
C setangkai ..... sepucuk
D sejambak ..... sebatang
28 Polis telah melepaskan beberapa __________ tembakan dengan
menggunakan lima _________ rifel M16.
A butir ..... pucuk
B das ..... laras
C biji ..... batang
D laras ..... das
29 Kakak membeli __________ kain songket dan __________ tikar di Kedai
Payang.
A sehelai ..... segulung
B secarik ..... segelung
C secebis ..... sehamparan
D sehelai ..... sebidang
30 Dia mengutip beberapa __________ batu lalu membaling ke arah __________ burung ciak itu.
A genggam ..... segerombolan
B batang ..... sekumpulan
C ketul ..... sekawan
D kepal ..... seekor
31 __________ senapang dan beberapa __________ peluru telah dijumpai di tepi
bangunan itu.
A Sebatang ..... biji
B Sedas ..... buah
C Selaras ..... butir
D Sekaki ..... butir
32 Berapa harga __________ ikan dan __________ sayur sawi ini?
A sebakul ..... seberkas
B selonggok ..... seikat
C seberkas ..... seikat
D sekawan ..... segulung
33 Untuk memasak gulai itu, kita perlu memasukkan __________ asam gelugur dan beberapa __________ bawang merah.
A sepotong ….. biji
B sehiris ….. ulas
C seketul ….. biji
D sekeping ….. biji
34 Setiap kali ayah pulang dari kampung, dia akan memuatkan keretanya dengan beberapa __________ rambutan serta beberapa __________ kelapa.
A ulas ….. sikat
B biji ….. tandan
C ikat ….. tandan
D ikat ….. sisir
35 Beberapa __________ jalan raya dan dua __________ kedai ditenggelami air akibat hujan lebat.
A jalur ….. pintu
B kaki ….. baris
C batang ….. deret
D baris ….. buah
36 Sebelum beredar dari rumah nenek, emak sempat menjamah __________ pulut dan memakan __________ sirih.
A seketul ….. sekeping
B segenggam ….. sehelai
C sepotong ….. selembar
D sekepal ….. sekapur
37 Tiap-tiap orang yang menyertai aktiviti gotong-royong itu membawa
__________ penggali dan beberapa __________ dawai.
A sebatang ….. gelung
B sebuah ….. gelung
C sekerat ….. lembar
D sebilah ….. utas
38 Emak menanam beberapa __________ sayur dan tiga __________ serai di belakang rumah untuk menjimatkan perbelanjaannya.
A baris ….. pucuk
B deret ….. kelompok
C batas ….. rumpun
D ikat ….. jambak
39 Dia menggunakan __________ tanah liat untuk dijadikan pinggan.
A sekepul
B segugus
C setompok
D segumpal
Soalan 40 Berdasarkan Gambar 3
Gambar 3
40 __________ burung berterbangan di udara pada waktu pagi untuk mencari makan.
A Sepasukan
B Sekawan
C Serumpun
D Segerombolan
Selamat Menjawab Semoga Berjaya
Salam, cikgu..mohon share soalan2 tatabahasa. jazakillah :)
ReplyDeleteassalamualaikum... Ni nina
ReplyDeletesya telah mendapat banyak ilmu
ReplyDeletejawapan bagi soalan2 diatas d mana?
ReplyDelete
ReplyDeletethank you cikgu
Terima Kasih Cikgu...
ReplyDeleteCikgu penah mngajar di sek jengka 18?sekolah lama sy tu
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletecikgu..mohon share utk bg latihan kt ank. tq..semoga cikgu murah rezeki dan sentiasa dlm rahmah Allah
ReplyDeleteAssalam... Ckg Ros, mintak izin tumpang copy. T.kasih byk2.
ReplyDeleteAssalam...
ReplyDeleteCkg Ros, minta izin tumpang copy. T.kasih byk2
Assalam cikgu..sy nk copy soalan tatabahasa cikgu di ats mcmana ye..tme ksh
ReplyDeleteAssalamualaikum, sy cikgu khairil, mohon berkongsi bahan untuk pdpc sy yer cikgu, terima kasih..
ReplyDeleteAssalamualaikum, ckgu rosmawati. Sy mohon kongsi bahan dlm blog ni ya mohon halalkannya. Terima kasih ckgu.
ReplyDeleteAssalamualaikum cikgu Rosmawati...saya mohon copy bahan dalam blog ni ya mohon halalkannya. Terima kasih cikgu.
ReplyDeleteTerbaikk...terima kasih cikgu
ReplyDeleteAssalamualaikum cikgu. Saya mohon copy bahan cikgu dalam blok ni. Terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat ini.
ReplyDeletemohon share cikgu
ReplyDelete